Månadsbrev

Hej vi i styrelsen har funderat lite på hur vi skulle kunna få ut mer info då
detta har efterfrågats.

Vad vi gör är att testa ett månadsbrev här på våran hemsida.
I det här första brevet så behandlas slutet av April, Maj och tidiga delar av Juni

• Under Maj månad sedan löneavtalet avhandlats på medlemsmötet
så har mycket tid lagts på att alla ska få rätt lön till utbetalningsdatumet
som först var satt till junilönen, men som blev skjutet till Juli pga många
röda dagar/klämdagar i början av Juni.

• Inför stoppet så fördes en diskussion runt dispens på övertid, där vi kom
fram till att 30 h skulle räcka, och detta pga att förra året hade ingen över 80 h övertid under stoppmånaden. Jobbar man enligt dom lagar som finns veckovila/dygnsvila så ska detta vara en tillräcklig dispens.

Det jag vet idag är att 80 h inte räckte till på vissa ställen, och att veckovilor har hoppats över. Detta blir en förhandling för hösten där vi kommer att ta ut den sedvanliga bötessumman per timme över maxgränsen för övertid av företaget.

• Under Maj så insåg man från företagshåll att det krävdes en dispens för maskinförare och mälderister för sommarmånaderna.

Denna godkändes då jag vet att på andra ställen, där man nyligen skickat personal till tjänstemannasidan, så har dessa gått in och jobbat på vårat avtalsområde på sina tidigare befattningar.

• Den första uppföljning av konsekvensanalysen på omorganisationen för driften har gjorts. Vi hittade inga allvarliga nya punkter, och företaget jobbar vidare på dom punkter som inte gick att klarmarkera.

Till hösten finns alla avdelningschefer på plats och då ska era första skiftgemensamma arbetsplatsträffar genomföras.

Nästa uppföljningsdatum för analysen är satt till mitten av december, så om ni har något som ni vill skicka med till detta möte, kontakta erat närmaste skyddsombud eller direkt till oss som sitter i denna grupp.
(Stefan Lundkvist, Christer Nordsvahn, Lasse Johansson, Ronny Degerman, och från skiftel/mek, Roger Eliasson, Erik Marklund)

• En konsekvensanalys har genomförts för befattningarna på renseriet, kanske något i senaste laget, då vi i pappers styrelse något sent förstod att denna inte var gjord.

Men efter att vi påmint företaget så agerade dom direkt och kallade skyddsombud och fackliga för att tillsammans genomföra analysen.

Uppföljning sker i december, samma här kontakta skyddsombud eller vi som satt med i analysen om det är något ni vill att vi ska ha med oss.
(Stefan Jonsson, Stefan Lundkvist, Leif Berg, Lasse Johansson)

• En annan fråga som också innefattar en kosekvensanalys är omorganisationen på Instrument. Här har vi inte hunnit i mål med analysen.

Denna fråga är av liten annan karaktär, där vi anser att tillvägagångssättet som företaget haft är helt felaktigt.

Det har ju visat sig genom att dom betalade ut böter till oss i början av året för MBL-brott.
Ett MBL-brott betyder att dom varken har informerat eller förhandlat i frågan.
Så det dom hade gjort helt utan våran vetskap var att plocka bort en befattning på
Instr-avd och bytt avtalsområde till tjänsteman på en av våra kollektivare.

Denna fråga kommer inte att avslutas i någon typ av enighet här i Munksund, utan får avgöras i en central förhandling.

En central förhandling är alltid ett nederlag allra helst för arbetsgivaren enligt oss, dom bästa lösningarna sker lokalt.

• Under Maj, Juni har vi träffats 3 ggr i AES/rundabordsgruppen.
Vi och företaget vet att det finns frustration där ute att inget händer.

Men det som gjorts under dom sista mötena är att gå genom det som finns på AES-sidan, och försöka sätta lite mera ord på vad som är gjort.

Till hösten kommer vi att samla grupperna som vi hade i rundabords och gå igenom vad som kom upp då och sedan om det finns nya punkter.

• Sedan vill vi ha eran hjälp när det gäller entreprenörer.
Företaget är skyldig att förhandla med oss då firmor kommer in och gör våra normalt
förekommande jobb, oftast Mek-jobb.

Jobb där inte förhandling krävs är tex Licenssvetsning, byte av remtranspotörer mm.
Varför vill vi ha eran hjälp, jo för på senaste tiden har väldigt få förhandlingsprotokoll kommit till oss.

Hittar vi några fler firmor som är här utan förhandling, så kommer böter att tas ut.
Förhandlingarna ska gå till så att den som ska tar in firmorna, ska informera/förhandla med det skyddsombud oftast då på mek, sedan ska det skickas en förhandlingsprotokoll till oss och HR-avdelningen.

På detta sätt kan vi hålla koll på hur många timmar entreprenörer används, utifall att företaget vill minska personal på Mek-avd.

• På intranätet finns det nya lokalavtalet, och jag och Lasse har lagt ut dom
nya lönerna här på sidan.

Vi har också uppdaterat SMS-listan, men hoppas ni hör av er om vi skulle ha missat någon.

• Arbetsmiljö
Nu är sommaren här och vårt fabriksstopp är över för denna gång.
Stoppet genomfördes utan någon olycka med frånvaro för egen personal
och det är mycket glädjande.

Läs mer om dom olika händelserna i vårt PIA-systemet.
Gå också gärna in på hälsa och säkerhets hemsida på intranätet där ni kan läsa om arbete som bedrivs i våra skyddskommittéer (AMG/AG).

Och glöm inte att ta hand om våra semestervikarier nu i sommar
men glöm inte bort dig själv också!

TA2 NU och jobba säkert!

//Styrelsen

Posted in Nyheter | Kommentarer inaktiverade för Månadsbrev

Löneavtalet 2019

Löneavtalet 2019 gäller för tiden 2019 04 01 – 2020 03 31

Poängvärde för 2019 höjdes med 3,64kr/poäng, vilket innebär att varje poäng är värd 38,20kr

Vid löneutbetalningen i juli betalas den nya lönen samt retroaktivt lön f.o.m 2019-04-01

Kontakta gärna styrelsen vid frågor.

Posted in Nyheter | Kommentarer inaktiverade för Löneavtalet 2019

Pappers årsmöte 2019


Vid pappers årsmöte den 21 mars så tilldelades Gunnar Lundberg
Förbunders hederstecken för sitt mångårigt engagemang i det fackliga arbetet
av avdelningens ordförande Stefan Lundkvist.

Posted in Nyheter | Kommentarer inaktiverade för Pappers årsmöte 2019

UNG 2020

Anmäl er för Ung 2020 nyhetsbrev
www.pappers.se/ung-2020

Posted in Nyheter | Kommentarer inaktiverade för UNG 2020

Genomgång av era försäkringar tillsammans med FOLKSAM


Nu drar vi igång med de personliga försäkringssamtalen igen.

Anna Kempe från Folksam kommer och ger information om frågor som rör försäkringsskydd,sparande,pension, medmera.

Tidsbokning:
Under Tisdagar den 30/10, 6/11 och 13/11
Listor för tidsbokning finns på bordet vid fackexpedition.

Vi fyller på med fler dagar för information
Tisdagar 20/11, 27/11 och 4/12
Boka er på listorna som finna på fackexp.

 

Posted in Nyheter | Kommentarer inaktiverade för Genomgång av era försäkringar tillsammans med FOLKSAM

Pappers 90år


Snart är det dags att fira våran 90åring

Ni som har anmält er så börjar vi kl:1800 lördagen den 29/9
Plats: Nolia City konferens.

Välkommna.

Posted in Nyheter | Kommentarer inaktiverade för Pappers 90år

Retroaktiv utbetalning Julilön

På Juli månads löneutbetalning får ni som är fast anställda och
jobbar skift en retroaktiv utbetalning.

Vi har påvisat för företaget en felaktighet i beräkningsgrunden av OB-tillägget.
(Allmänna anställningsvillkor §5 mom 1). Det lönetillägg (161:-) som kom till när förmännen togs bort på Energi&Ved och som tillfördes Massa&Papper vid omorganisationen 2007, ska vara med i beräkningsgrund för OB-ersättningen.

Vid sådana här tvister gällande lön så kontrollerar man 10 år tillbaka i tiden.

Så för en som jobbat på Energi&Ved där tillägget funnits längre tid än på
Massa&Papper, och jobbat här under hela 10-årsperioden med fast anställning så blir det retroaktiva beloppet 5479:-. För en Massa&Papper-anställd med samma förutsättningar så är motsvarande belopp 5044:-

I och med detta så kommer alltså era utbetalningar att se lite annorlunda ut beroende på
hur länge ni har jobbat och när ni fick fast anställning..

Posted in Nyheter | Kommentarer inaktiverade för Retroaktiv utbetalning Julilön

Fem frågor till Sara, ny ViceOrdförande

  • Hej Sara. Vem är du?
    Jag är tvåbarnsmor, sambo, svensbybo, halvfinne, matte, fotbollsdomare och torrändeoperatör. Mina kollegor beskriver mig som bestämd, lättskrämd, ärlig och omtänksam.
  • Varför engagerar du dig som vice ordförande
    Jag gillar att engagera mig, att argumentera och uttrycka min åsikt. Efter att jag gick Pappers ungdomskurs för några år sedan så kände jag att jag ville engagera mig fackligt, att det ledde till att jag blev vice ordförande var inte planerat, men det känns riktigt kul och inspirerande.
  • Viken facklig fråga är viktigast för dig?
    Jämlikhet! Det är alldeles för mycket främlingsfientlighet och förutfattade meningar om andra ute i samhället.
  • Varför tycker du man skall vara med i pappers?
    Alla tjänar på att vi är många medlemmar och alla tjänar på att vara medlem. Vi kan förhandla bättre villkor och försäkringar, vilket ger individen en bättre och tryggare anställning. Man ska inte glömma att facket är dess medlemmar – ju fler medlemmar desto starkare fack.
  • Vad tror du blir viktigaste frågan för avdelningen kommande år?
    Den psykosociala arbetsmiljön. Trivsel är jätte viktigt för att man ska prestera som bäst och må bra. Det blir lätt en ond spiral som kan vara svår att ta sig ur och små saker blir till onödigt stora problem.

Tack Sara och hoppas att du trivs med din nya roll i styrelsen.
// Lasse Johansson

Posted in Nyheter | Kommentarer inaktiverade för Fem frågor till Sara, ny ViceOrdförande

Ny kassör i avdelningen

Avgående kassören Christer Berglund har nu lämnat över
nycklarna till vår nya kassör Magnus Bäckström.

Styrelsen vill tacka Christer för alla år som kassör.

Posted in Nyheter | Kommentarer inaktiverade för Ny kassör i avdelningen

Pappers avd 158s Årsmöte

Pappers avd 158s Årsmöte Munksund Folkets hus: Torsdagen den 8 Mars klockan 18:00

Förtäring: Varmkorv och dryck.

Ur dagorningen.
Val av kassör
Val av studieorganisatör
Val av 2 styrelseledamöter
Val av förbundsmötesrepresentant för 1 år samt 3 ersättare
Val av revisorer
Val av HSO
Val av SHSO

Val av övriga ledamöter och befattningshavare
Välkommen Pappers avd. 158

Posted in Nyheter | Kommentarer inaktiverade för Pappers avd 158s Årsmöte